Längtan tillbaka till Kreta

Jag längtar tillbaka till Kreta, även om det varit skönt ute idag så är det kallt nu. 15,3 grader är nära på 10 grader kallare än vi hade nere på Greta på kvällen, hua

Favoriten Elafonissi lär jag tänka tillbaka på under denna kommande kalla period

Inglourious Basterds

Denna underbara film såg vi med K&K igår, bara älskade den. Ett absolut måste om ni vill njuta av en annorlunda tolkning av 2:a världskriget.

Efteråt var vi och åt på en Italiensk restaurang, Fellini, dit ska ni INTE gå, pissservice men hyfsat gor mat.

Idag har det staplats ved och åter ved och lite ved till.....

Ska ut en runda med Harry, har haft en jävla huvudvärk men den kanske släpper om man rör lite på sig.

Orkar inte jobba imorgon men se där har man inget val, ingen ångest ännu men den kommer väl....

Kretablogg

Greklandssemester på Kreta

Torsdag

Lämnar hemmet redan 06:33 för att ungefär 1 timme senare vara innanför säkerhetskontrollen på Sturup. Helt otroligt, ingen kö och charter, absolut första gången....

Som vanligt knökat på planet men å andra sidan blir det ju mer miljövänligt när det alltid är fullt. Tittade lite på Terminator tills batteriet i datorn togs slut, därefter sitta och sega, slumrade lite också, inte lätt att röra sig när man nästan sitter i stolsgrannens knä. På Kreta slog värmen emot oss, sades att det var 28 grader men det måste bara varit mer, underbara värme. Tog ett tag att få bagaget, tala om oordning, transfer till hotellet, vårat låg sist i raden. Miljön vid medelhavet är verkligen fantastisk, blå himmel, solen gassar, blågröt, glimrande hav och allt är bara perfekt.

Vi visste att vi hade viss bullerstörning men inte riktigt vad det innebar, vi har en väg precis ca 10 meter från vår balkong. En hel del trafik men ändå över förväntan när man stängt till.

Lunch på Irinda, grekiska specialiteter för två, mycket mumsigt, lite mycket mat, däst och trött efter resan. Gick efter ett snabbstopp på super market för frukostinköp tillbaka till hotellet och tog en nap. Ok, lite mer än nap blev det, vaknade upp 1½ timme senare...

Har havet på andra sidan vägen så vi bestämde oss för ett dopp, det var numera skymning, vilken känsla att kasta sig i och bli av med resdammet. Tog en tur ut på piren och kollade in mot Kalamaki, jättemysigt med alla ljus. Lev sedan balkongmys följt av middag inne på vår egen hotellgård. Det är en lite pool med stolar runt om, en bar och en trappa upp till restaurangen. Stekt fisk med grönsaker, inte Raki när vi skulle betala som till lunch utan glass, gott. Sov rätt oroligt på natten, ljud plus ovant.

Fredag

Tog oss upp runt 9, köpte bröd och slöade allmänt innan vi gick till Irinda där de hade gratis solsängar, perfekt, spenderade nästan 6 timmar i solen varvat med öl, mat, bad och njutande. Tala om perfekt semester.

Ngt solvarma gick vi tillbaka runt 17 och tog varsin drink i "vår" bar. Riktigt ruggigt stark och i sugrör...Slutade på nytt med en "nap", ngt kortare än dagen innan. Efter uppfräschning och konstaterande hur brun man blivit tog vi bussen in till Chania. Vilket ställe, lite synd att det var mörkt, insöp atmosfären nere vid den venetiska hamnen. Fick bord inte långt från vattnet och där satt vi länge och njöt. Tog en sväng ut på piren fast inte ända ut, helt sjukt mycket folk ute och så mycket det var att titta på. Tar garanterat en ny sväng in i dagsljus en dag och fotar lite. Nu vet vi dessutom att det bara kostar 9 Euro hem med taxi, som hittat.

Klockan strax 1:30, dags att nanna, imorgon är en ny dag (eller senare idag snarare....)

Lördag

Surprise, fint väder och sol, ha, nästan jag lurade mig själv genom att tänka så. Klart det är fint på Kreta. Vi kom upp ngt senare idag, kan hända det berodde på den sena sänggången. Sov med öronproppar i natt, betydligt tystare, lite varmt men man kanske börjar vänja sig. Stranden mellan 11-18, det är så gudomligt, sen lunch (börjar komma in i lunken) idag tog vi en enkel anti-GI måltid av club sandwich och pommes. Som vanligt några öl till det. När vi simmade runt idag blev jag biten av en fisk, shit vad rädd jag blev, var inte alls beredd. H berättade att det ofta hänt när hon snorklat, som att de liksom vill ha en liten smakbit. Klart, vi är ju så goda och vitt skandinaviskt kött får de väl inte var dag.

Degar på balkongen, lär bli en liten nap, strandlivet tar på krafterna. Middag kommer antagligen intagas västerut, får återkomma med info om detta. Agria marina blev det, skulle egentligen åkt till Platanias men jag kan lugnt medge att den kollektiva busstrafiken hemma är guld jämfört med den här på Kreta. För det första finns ingen tidtabell uppsatt på Hållplatsen, bara ett nummer, tror vår heter nr 24, alltså inget namn. Bussarna verkar gå hyfsat regelbundet och bor man som vi vid vägen har man rätt bra koll på när. Vi kom på bussen och insåg nog att på den här linjen kan vi hamna vart som helst, mörkt var det också. Vi körde knepet, där många kliver av går vi också av. Vi hade också missat i vilken ordning byarna kom, nu vet vi att Agria Marina kommer före Platanias härifrån sett. Agria Marina var en stor "by" med massor av tavernor, butiker etc. Vi kilade utmed gatan och hittade en mysig restaurang där vi satt ett 20-tal meter från vattnet. Beställde en Fish Plate for 2 som var fantastisk, där var grillad Bläckfisk, Kalamaris (friterad bläckfisk), Svärdfisk, räkor, Tulpis (en grillad fisk), småfiskar (de som bets?) och blåmusslor. Till detta serverades som vanligt pommes men även ris och rårivna grönsaker, gött. Till efterrätt skulle vi bara ha ngt enkelt men Hs bana Split och mina fyra kulor Pistageglass med grädde var rätt mäktigt. Trevlig kypare som pratade lite med oss och kollade vart vi var ifrån och hur länge till vi skulle vara på Kreta, kommenterade min solbränna och tyckte den var bra med tanke på antalet dagar kvar. Jag skojade tillbaka att vi faktiskt har lite sol i Sverige också då och då. Taxi tillbaka till Kalamaki, nästan samma pris som från Chania, man förstår ju att de försöker, nåja de ska också överleva. Såg Allt flyter innan vi var i drömmarnas värld.

Söndag

Inte direkt uppe tidigt vilket medförde att alla stolar vid Irida var upptagna, blev stället bredvid istället. Fria solstolar där med (fast ihärdiga servitörer), låg många timmar och hade det bra i solskenet. Till lunch blev det en enkel Gradina för mig (risfylld paprika och tomat med kryddor)för mig och H tog Pizza. Nappade lite väl länge när vi var hemma och därefter middag på hotellet, en ensam man satt och plinkade på sitt piano, smäckrande ballader i den varma sommarnatten. Så där skönt vill jag ha det jämnt, varmt, gött och i bästa sällskapet som finns. Nu var de min tur att ta Pizza och H körde på en Carbonara som kanske inte direkt var som hemma, bra pris iaf (varit lite dyrt ett par dagar i rad). Innan vi somnade så kollade vi på Wallanders Skulden, alltså Wallander filmer kan vara rätt dystra och otäcka, hua.

Måndag

I vår värld uppe med tuppen (06:50) eftersom vi skulle med på en arrangerad resa till Elafonissi, Kretas maldiverna och visst stämde allt man läst. Undrbar mjuk sand och turkost vatten, vi vadade en liten bit, bort från den värsta trängseln och alla parasoller. Fann en bukt som var gudomlig, svårt att återge känslan och bilderna jag lägger upp senare kommer inte göra stranden rättvisa. Havet skiftade i alla blåa nyanser man kan tänka sig, från turkost till himmelsblått, det var lite kallare än vanligen i havet. En flod mynnar ut i närheten och gör att vattnet cirkulerar mer. Lagunen omgärdas av ngn sorts klippor som jag misstänker är gamla lavablock, jag ska kolla upp det. Hela den delen vi var på har strandskydd med jättemysiga sanddyner, ungefär som på Öland eller nere vid Skanör. Resan dit var lång och stoppet utanför Topolis på ditvägen kändes lite onödigt även om pannkakevarianten med honung och getost i mitten var mycket intressant. H mådde dåligt och jag njöt av alla små pittoreska byar vi körde igenom. Det var helt otroligt att bussen tog sig fram på vissa ställen, det rymdes typ en buss och inget mer, vägarna slingrade sig utmed berget och på vissa ställen var det lååångt ned i ravinen. På hemvägen stannade vi till vid en droppstensgrotta som var jättefin, har man dock varit i Lummelundagrottorna ör de lite fattiga, de glänsande droppstenarna långt ned under jorden på Gotland är häftigare. Nu är vi trötta och bi men det blir inget "nannande", har fått i oss en liten pizza respektive sandwich (plus då den lilla pannkakan) sedan frukost och det suger i tarmen. Dock måste det bli en dusch för att bli av med allt kristalliserat salt, fanns inget vatten kvar att skölja av sig i vid Elafonissi. Imorgon ska vi bada pool på fm. och ge oss in och kolla på Chania i dagsljus, mysigt värre.

Tisdag

Pool var rätt så underskattat, det var hur skönt som helst att ligga precis vid kanten och i princip kunna glida ned i vattnet för att svalka sig. Käkade frukost och spenderade hela dagen på hotellet. Många timmar med sol och bad blev det.....På kvällen tog vi bussen in till Chania (efter lite lång sömn på rummet). Nu visste vi mer hur det såg ut och vi letade oss in i gyttret. Det var nästan skamligt billigt på vissa varor, köpte b.la. 3 skärp för total 13 Euro, helt sjukt, vilket hantverk. En plånbok, ett fint fat, olivolja, handväska, mm mm. Shoppingen var galen. Hann ta lite foto innan solen snabbt släcktes över Chania. Åt på en fullsatt restaurang i hamnen, min förrätt med grillad bläckfisk var helt ok, lammkotletterna kanske lite sämre. Hade en jäkla tur när vi skulle hem, klev på bussen mitt i en korsning, måste varit en av de sista för dagen.

Onsdag

Helt seg efter en svettig natt, kroppen reagerar fortfarande på värmen. Gav oss av till Irida och låg där fram till närmare 17:30, Carbonara till lunch, har väl ätit godare....Jättetrött i ögonen efter allt bad igår och all sol. Softade på hotellet och tog sedan nyduschade och fina en tur uppför backen över hotellet och kollade på vyerna, vilka palats där låg. Hamnade till sist på en lokal restaurang och fick bord precis vid havet J Bästa maten hittills, snackade bort pommes och ris och fick en fräsch sallad till min mixed grill. Megagott och precis lagom grillat. Efter den traditionella vidriga Rakin blev det hotell igen och nu lär vi däcka rätt snart. Imorgon är det hemfärd, utcheckning senast 12 och sedan kommer inte bussen och hämtar oss förens 22:45. Måste säga att det varit en precis lagom vecka, underbart väder, god mat & dryck och skönt att man kan känna att allt fungerar så bra när jag och H är ute och reser. Får återkomma med fler intryck senare.

Torsdag

Sov extra länge (varmt på natten igen) och därefter styrde med packningen och checkade ut, drog bort till stranden nedanför Irida igen, där är helt kanon, därav alla besök. Läste, badade, solade, & hade det bra fram till 19 innan vi gav oss tillbaka till hotellet. Riktigt smidigt med duscharna i källaren så att man kunde bli av med stranddammet. Därefter tog vi och åt, jag tog Stefados igen, denna gång med bara ris, den var så där perfekt underbar god och seglar helt klart in på veckans topplista. Softade och spelade kort och därefter började det dra ihop sig. Bussen kom rätt punktligt och efter en resa genom Chania för att plocka upp folk anlände vi till flygplatsen. Blev imponerad över hur smidigt det gick att checka in, har varit med om värre....Svårt att sova på planet torts den sena timmen, slumrade mest. Konstig känsla att stiga ut i den ända ljumma Sturupsnatten (ca 18 grader). Fort gick det hemåt, stannade en snabb sväng och köpte en korv på Shell vid center syd, GOTT ! Kom i säng 04:45 och sov fram till 10.25 (förutom att H glömde ställa om sin klocka och skulle ha up oss en timme för tidigt, hmmmm).

Fredag

Sista semesterdagen, var tvungna att hämta vovvarna på Tingeling innan 12 och däremellan hinna byta bil hemma hos svärmor. Susade iväg utan att ha ätit frukost. Hundarna blev så glada och den känslan av glädje är svår att beskriva, mysigt värre. Susade förbi där jag bodde innan och kollade läget, såg väl ut som vanligt. Handlade på Willys i Vellinge, framåt 14:30 åt vi, smaken av svensk bröd, pålägg och riktigt kaffe var sensationell, tala om att de missar en del grekerna....

Inte gjort ett jota för övrigt idag och kommer inte göra ngt heller (javisst ja, badat Harry som stank). Måste ta igen sig en lite stund för 5 timmar sömn är för lite. Senare blir det Taco och riktigt rödvin. Undrar just hur en grek uppfattat den svenska standarden, är det vi som är väldigt bortskämd eller hur är det?

Bilder får det bli senare, tar alldeles för lång tid att ladda upp !

Bloggsemester, tillbaka 28/8

Varit hemma i två dagar nu och bara slappat, ok, jag klippte gräset igår och var på fotboll i måndags men det räknas knappt. Jag kan verkligen bara göra ingenting, det är semester det :-)

Tog en sväng på festivalen när jag ändå var i stan men jag tyckte det var rätt dött, visst regnet låg i luften och det var måndag men ändå.

Malmö spelade som sopor och frustrationen var minst lika stor på läktaren som på planen, för bövölen, skärp er nu. Hur jävla svårt ska det vara att trycka in bollhelevetet, säger det igen, sätt Qutarmannen på bänken och låt ngn annan få chansen, han gör väldigt få saker rätt.

Igår var vi i Helsingborg och växlade in lite Euro (hmm, den symbolen finns inte på tangentbordet...) samt käkade lite lunch på Mezo, blåste satan men uppe på torget vid Mariakyrkan var det schysst.

Klev upp vid lunchtid idag, fullt normalt....Nä inte riktigt när det gäller mig men efter att ha käkat mitt i natten (insulinkänning) blir man lite seg. Hoppas ändå få till en sista löpning idag. Imorgon bär det av tidigt till Kreta och vid den här tiden imorgon så är vi framme. Ser verkligen fram emot sol, värme, bad och ännu mer slappande.

Tänker försöka ta semester från blogg/facebook och mail. Det är sanslöst så ofta man är inne och gör ingenting.

Laddad och tillbaka fredagen den 28/8

Take care !

Hemma !

Yes, äntligen hemma igen, det är skönt att vara borta men 6 olika övernattningsplatser på 8 nätter är i mesta laget.....Bara längtar tills det är nannedags och få krypa ned i den egna sängen :-)

Underbart bröllop med efterföljande fest igår, blev inte jättesent men det var många timmar att hålla igång. Helt slut i hela kroppen. Drog iväg vid 11 hugget idag och för en gångs skull var det ingen större fara på E22. Fick mat hos svärmor när vi kom dit och skulle hämta hundarna, söta hundarna, de var såååååå glada över att vi var tillbaka

Bara njutit av hemmet sedan vi kom hem (och så tvättat lite), lär inte bli många knop i veckan heller. Ev Malmö hemma imorgon, Häcken var det visst vi möter. Har ju gått bra när jag inte varit på plats, får se hur det känns.

Kanske skulle ta och läsa lite så lär man slockna som en stock efter en stund, tanken av att vakna i vårt eget hem imorgon gör mig varm.

Sussa gott

Kontrasternas helg

Begravning ena dagen och nästa Bröllop, det kallar jag för kontrast. Sorgset, fint och lugnt farväl av morfar igår, nu får han äntligen återförenas med mormor. Jag sa till honom att ta väl hand om varandra nu.

Sedan styrdes bilen mot Kalmar dit vi anlände runt 18 igår, efter mys, slappande och vitt vinpå hotellrummet gick vi ned och åt på Steakhous. Liksom för två veckor sedan var jag grymt nöjd med maten och stämningen, länge sedan jag åt en så väl tillagad köttbit ute ;-)

Slocknade av vin, stämning och känslor och efter en rejäl hotellfrukost så var vi ute på stan och raggad kort. Dessutom tittade  vi in på min gamla arbetsplats som numera heter Naturkompaniet och både jag och H hittade nya Eccoskor/sandaler på rea. vilket fynd, bara att inse att jag hädanefter alltid ska handla efter sommaren torts att man hamnar efter med modet. Har ju aldig anpassat mig än så länge och varför börja nu.....

14:30 har Z&V slottid i kyrkan, nu ska jag däcka en stund till den milda bris som sveper in i vårt rum, gött !!!!

Från väst till öst. Klarat av resa

Kolla varifrån!

Från väst till öst. Klarat av resa från kust till kust idag, passade på att hälsa på A,P&S på vägen. Som lillen hade växt, måste ses oftare. Sprungit i Vrinnevi, 26:57 på 5,5 är helt klart godkänt efter den här veckan...Nu ska lille M gå och lägga sig, full fart av socker, för söt.

Grymt bra natt

Många timmars sömn och äntligen utvilad. Nu styr vi kosan ont Norrköping

Smögen! I natt blev det knappt ngn

Kolla varifrån!

Smögen! I natt blev det knappt ngn sömn alls, när regnet drog in kom blåsten också. Om det var starka vindar igår natt var de om möjligt ännu värre i natt, trodde garanterat att vi skulle lyfta. Tältduken slog som skott, öronbedövande. Trötta som bara den plockade vi ihop allt och körde till Smögen. Charmig brygga nere vid vattnet, dock lite mycket affärer för att den där mysiga känslan ska infinna sig. Bokade faktiskt en liten stuga till i natt. Det får bli en riktig natt med sömn inför turen till Norrköping. Nu sussar vi på klipporna i väntan på att vi kan checka in. Det är verkligen mysigt här när det är lugnt och soligt:)

Underbart väder i Lysekil. Nu ska

Underbart väder i Lysekil. Nu ska vi besöka havets hus.

Vy från min fiskeplats

Sivik camping i Lysekil. Jättefin

Sivik camping i Lysekil. Jättefin vik lite utanför centrum. Tältlivet är helt ok fast mindre blåst och regn hade varit önskvärt, trodde alla ggr att vi skulle svepas med regnet inatt. Vi stannar en natt till och tänkte upptäcka "stan" idag. Passar på att kasta lite också, det var länge sedan, riktigt najs.

Tjörn. Efter en mycket trevlig em

Kolla varifrån!

Tjörn. Efter en mycket trevlig em./kväll hos Elgarna drog vi vidare på vår tripp. Hittade precis den här lilla folktomma pärlan en bit från bron. Perfekt och precis när solen tittar fram B-) senare åker vi vidare till Lysekil.

Askim camping söder om Göteborg.

Askim camping söder om Göteborg. Befinner oss söner om Götet. Precis badat och nu avnjuts en kall innan det är dags för påklädning inför Madonna. Underbart väder, blir en skön kväll....

Packat

OJ, nu är det packat, "bara" kofferten som skall in också. Förstår inte hur mycket grejer man ska behöva. Fast det är klart, blir en del extra nu när hundarna inte ska med, har ju hela bagaget att packa i också :-)

Skumt att lämna hundarna hos svärmor för en vecka men ack så skönt att inte behöva bry sig om det är för varmt, vart vi kan sitta med hundarna etc etc

Götet nästa, Madonna, here I come !!!!

Harry väntar på husses sillamacka.

Kolla varifrån!

Harry väntar på husses sillamacka. Efter 9,3 km löpning var det skönt att slappa och bada. Ikväll måste vi packa bilen, mycket som ska med om man ska vara borta 9 dagar.

Dag på stranden

Efter en snabb shoppingtur på center syd (3 skjortor, 3 slipsar, en bordsgrill med tillbehör, en skruv att fästa hundarna i) så drog vi ned till Ålabodarna och näckade. Mycket behagligt och det var så skönt att simma lite i det mycket svala vattnet, precis en sådan här dag jag längtar efter. Sol och bad, det är vår melodi det. Nu har jag precis stängt av gräsklipparen, det var arbetssamt, gräs ska inte växa så mycket i början av Augusti....

Grilltajm, pilgrimmsmusslor och strutsfilé och lite rödtjut på det, ja tack!

Morfar blev aldrig 95

Morfar skulle fyllt 95 idag, så blev det dock inte. Hade du varit i livet och varit pigg så hade vi säkert varit hos dig nu. Nu får våra tankar gå till dig istället, vi ses snart för ett sista farväl.

Strömbergshyttans värdshus

Kolla varifrån!

På hemvägen från öland stannade vi även till vid Strömbergshyttans värdshus för lunch

Snart blir du file..

Fösta stopper blev Marsjö strutsfarm där vi inhandlade drygt ett kilo file, här syns en av de kommande offren :-)

Morgondopp

Kolla varifrån!

Efter en blöt dag i löradgs så började jag morgonen med ett morgondopp i Kalmarsund. Jag bodde över hos Zs bror som bara bodde ett par hundra meter upp i skogen. Lite kul att jag bott i området och har sådan koll. Kanske inte skulle kört efter det men längtade hem till familjen