Att bryta en oskriven regel...

Något man reagerar på om svenskar vs. andra kulturer är hur man beter sig på en buss. I Sverige finns en oskriven regel som säger att man inte sätter sig på ett busssäte bredvid en okänd människa om det finns "helt" lediga platser någon annanstans i bussen. Jag bröt mot denna "regel" idag, tänkte inte så mycket på det först men det tog inte många minuter innan min granne bad om ursäkt och flyttade på sig till ett helt ledigt säte. Jag vet inte om det var regeln, jag som luktade illa eller de två vitlöksstinkande ryssarna som satt bakom och snackade som gjorde det, hoppas på det sistnämnda.


Det var den sköna engelsmannen som var tågvärd idag. En sådan underbar personlighet var morgon och arbetsdagarna hade inte varit lika tunga längre. Hans sätt att ta livet och glädja andra är beskrivbart, först på svenska och sedan Engelska och den är en fröjd. Måste upplevas, skall försöka spela in honom en dag och lägga ut ljudklippet.

Ha det bäst
/Stefan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0